CRM

Salesforce

Het bedrijf werd in 1999 opgericht door een oud topman van Oracle en groeide uit tot de nummer een in de wereld op het gebied van CRM software.
De cloud staat bij Salesforce centraal. Al hun diensten worden geleverd via dit platform. In 2014 sloot de onderneming een partnerschap met rivaal Microsoft om samen te werken.

Sales- en Service Cloud

Met een abonnement op de Sales Cloud worden verkopen gestimuleerd doordat de verkoper een gedetailleerd overzicht heeft van zijn afnemers. Met het contact management kan de verkoper zien hoe actief zijn kopers zijn geweest en hoe ze gehandeld hebben. Opportunity management laat een overzicht zien van leads, orders en details. Andere onderdelen zijn sales performance management, lead- en partner management en verkoopcijfers.
De Service cloud verleent dienstverlening aan klanten 24 uur per dag en een persoonlijke ondersteuning. Dit kan met video, chat of met een community. De e-CRM software kan ook op een smartphone gebruikt worden. Salesforce heeft duizenden apps onwikkeld die op een smartphone gebruikt kunnen worden. Het goedkoopste abonnement op Salesforce is 25 dollar. Het duurst is het abonnement met onbeperkt gebruik en ondersteuning (250 dollar).

customer relationship management (CRM)

Bij customer relationship management wordt de klant centraal gesteld. Dit kan zijn met scherpe prijzen (Ryanair, Lidl), vooruitstrevende producten (iPhone) of een helpdesk. Door software (e-CRM) te gebruiken kunnen bedrijven de relatie met hun klanten optimaliseren. Met uitgebreide rapportages over het gedrag van de consument weten de ondernemingen zo beter in te spelen op het gedrag en de wensen van de kopers. Met de opkomst van Facebook en Twitter zijn de sociale media erg belangrijk geworden. Bedrijven spelen hier op in met sCRM (social). De nieuwste producten en diensten kunnen direct met de consument gedeeld worden.

CRM Nederland

Er zijn honderden bedrijven in Nederland die CRM software leveren. Een aantal bekende namen zijn Dynamics van Microsoft, Exact, Archie en Alexion.
Op een topic van de KvK wordt de vraag gesteld wat een goed programma is. Het was een beetje te verwachten; de antwoorden zijn niet eenduidig. Bijna iedereen heeft wel andere software. Veel programma’s kunnen eerst gratis uitgeprobeerd worden. Ook zijn er gratis CRM systemen die op open source werken. De fabrikant geeft de software soms gratis omdat hij meer naamsbekendheid wil trekken. De verdiensten worden dan gemaakt doordat klanten vaak hulp nodig hebben bij het implanteren van het gratis systeem. De functionaliteit is vaak beperkt (net als bij gratis webshops). Bij uitbreidingen moet er betaald worden.